حجاب و عفاف

این وبلاگ جهت ترویج حجاب و عفاف و تقویت آن راه اندازی شده است.

حجاب و عفاف

این وبلاگ جهت ترویج حجاب و عفاف و تقویت آن راه اندازی شده است.

فلسفه حجاب (18/6/1386)

مرضیه شکوری


معنای لغوی حجاب دارای برداشت های متفاوتی می باشد اما در حال حاضر در بین مفسران و دانشمندان اسلامی و اجتماعی حجاب فقط به معنای پوشش مخصوص زنان استعمال می شود حجاب میوه عفاف و عفاف ریشه حجاب است.

در قرآن عـلت و فلسـفه حـجـاب را چـنین ذکر مى کند که:
ذلک ادنى ان یعرفن فلا یوذین[1],
الف ) تاثیر پوشش ، در حرمت و شخصیت زن مسلمان
ب) دور ماندن از دستبرد و آزار مزاحمان

در اینکه حرمت و شخصیت زن ، بعنوان یک گوهر گرانبها باید در حرز باشد جای هیچ گونه تردید نیست ، حساسیتهای زن به لحاظ جذابیتهایی که دارد ایجاب می کند که طبق یک سنت تکوینی که در آفرینش موجود است در حجابی قرار گیرد که مانع از طمع و آرزوهای پست دیگران باشد این پیام قانون آفرینش است که موجودات لطیف را در حصاری از پاکی ها حفظ سازیم لذا قرآن حجاب را نحوه ای از احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن می داند که مبادا دل های مریض او را وسیله ای جهت نیل به اهداف شوم خود بدانند ، چرا که با حضور زن در جامعه ، برخورد جنسیتی حذف و برخوردهای فی ما بین زن و مرد، انسانی می شود ، یعنی هر دو دارای مقام و منزلت یکسانی هستند که مسئولیت های آنان براساس تفاوت های روحی و جسمی ایشان تعریف می شود و اساساً حجاب آمد چون حضور اجتماعی زن در قاموس خداوند منع نشده بود و حجاب زمانی نیاز است که حضور در بین نامحرم مطرح باشد.

پوشش یکی از خواسته های فطری انسان است که با توجه به داستان آدم نبی (ص) و حوا (س) اثبات می شود ، آن قسمت از داستان که پوشش آنها ، به واسطه خطایی که از آنان سر زده بود محو شد و آنان نیز به سرعت با برگ درختان ، خویش را پوشاندند مؤید این سخن است.

یکی از امتیازات بشر در مقایسه با حیوانات پوشش می باشد که با توجه به ویژگی های جسمانی و غرایز و استعدادهای او امری لازم است ، حجاب یعنی پوششی که کرامت، عفت و وقار زنان و دختران را تضمین کند و هر چیزی که این نظر را تامین کند حجاب است.

امام علی (ع) می فرماید: فان شده الحجاب ابقی علیهن
همانا حجاب و پوشش کامل، زنان را سالمتر و پاکتر نگاه خواهد داشت [2]

یکى از نکات اساسى که زمینه اى براى عمل بـه احکام است, شناخت جـایگاه هر چیز در نظام هستـى است. البـتـه در نظامى که خداوند متـعال در جاى جاى آن دیده شود و ارتـبـاط اشیإ و اعمال بـا خداوند بسیار مشهود باشد و با درک این ارتباط و حضور, بسیارى از مشکلات زندگى بشر حل مى شود.

هدف اصلی تشریع احکام در اسلام رسیدن به مقام قرب الهی است که این حاصل نمی شود جز به تزکیه و تهذیب نفس و تقواپیشگی، و مگر نه اینکه خود فرمود : ان اکرمکم عند ا… اتقیکم [3]

از خروجی ها و نتایج اتخاذ تقوا در درون و تسری آن به اعمال، مقوله حجاب می باشد و اگر به معنای عام هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم حجاب دارای اقسام متفاوتی می شود مانند حجاب ذهنی و روحی که مصادیقی مثل اعتقاد به معارف اسلامی را شامل می شود که از لغزش ها و گناهان روحی مانند کفر و شرک جلوگیری می کند، حجاب در چشم [4] ، گفتار [5]، رفتار [6]و پوشش و غیره نیز سفارش شده است.

قرآن کریم انسان ساز است و زن نیز انسان ساز وظیفه زن ها انسان سازی است اگر زن های انسان سازاز ملت گرفته بشود ملت ها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد.[7]

یکی از اهداف مقدس دین اسلام ایجاد یک جامعه سالم ومدینه فاضله ای از نیکی ها است و سلامت جامعه منوط به سلامت بانوان است بانوانی که مادر فضیلت ها و ارزش ها هستند.

((حق)) , بـه عنوان زیبـاترین و پـسندیده ترین واژه آفرینش در تمامى ادیان و جوامع بشرى مورد تـوجه قرار گرفتـه است و حقوق و اداى آنها فراتـر از زمانها و مکانها و اشخـاص و ادیان است. در واقع هر فردى از هر طبقه اجتماعى و از هر دین و ملیت, نسبت بـه اداى حقوق دیگران حساسیت نشان مى دهد و این مطلب, حق و حـقوق را فرازمانى و فرامکانى مى کند.

حرمت زن نه اختصاص بـه خود زن دارد, نه مال شوهر و نه ویژه بـرادر و فرزندانش مى بـاشـد. همه اینها اگر رضایت بـدهند, قرآن راضى نخواهد بـود, چـون حرمت زن و حیثـیت زن بـه عنوان حق الله مطرح است. لذا کسى حق ندارد بـگوید من بـه نداشتـن حجـاب رضایت دادم. از اینکه قـرآن کـریم مى گـوید: هر گـروهى, اگـر راضـى هم باشند, شما حد الهى را در برابر آلودگى اجرا کنید, معلوم مى شود عصمت زن حق الله است[8]

حـضرت رسول(ص)مى فرماید:ان حقوق الله جل ثنائه اعظم من ان یقوم بها العبـاد و ان نعم الله اکثـر من ان یحـصیها.

حـقوق خـداوند متعال بـزرگتـر از آن است که تـوسط بـندگان ادا شود و نعمتـهاى خداوند بیشتر از آن است که به شمارش آید.[9]

حضرت على(ع)مى فرماید : لکنه سـبـحـانه جـعـل حـقه عـلى العـبـاد ان یطیعوه
ولى خداوند متـعال بـر بـندگان حقى قرار داده و آن این است که او را اطاعت کنند[10].

اگر چه حق خدا بـزرگ است و قابـل ادا نیست, ولى اداى وظایف و اطاعت از خداوند متـعال بـه نوعى اداى حق محسوب مى شود. حجاب که امر خدا است و شارع مقدس بـه عنوان یکى از احـکام ضرورى دین آن را واجب کرده است, بـاید حفظ شود. حفظ این واجـب الهى اطاعت از او است و اطاعت از او حـقى است که بـر بـندگان نهاده است. و هر انسان باورمندى باید تعبدا و نه فقط به خاطر مصالح عمومى و ... این حد و حق الهى را ادا کند. پس حکمت حجاب, سنجش میزان عبودیت و اطاعت بندگان است. بانوان با حفظ حجاب مى توانند اطاعت را, که روح و پیام اصلى عبادات بشر اسـت, اثـبـات کنند و در زمره اطاعـت کنندگان الهى قـرار گیرند.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] . احـزاب, 59
[2] . نهج البلاغه / نامه 31
[3] . سوره حجرات آیه 13
[4] . سوره نور آیات 30 و 31
[5] . سوره احزاب آیه 32
[6] . سوره نور آیه 31
[7] . خطاب امام به بانوان قم (12/11/58(
[8] . آیت الـلـه جـوادى آملـى, زن در آینه جـلال و جـمال, ص425
[9] . علامه محمدباقر مجلسى, بحارالانوار, ج77, ص76
[10] . نهج البلاغه, خ 214
برگرفته از سایت مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری
تازه ها
عناوین روزهای دهه مبارک فجر:
12/11/1389، سه شنبه، روز ورود امام خمینی(ره) به میهن اسلامی؛ با عنوان انقلاب اسلامی، ولایت فقیه، امام خمینی(ره) و رهبری
13/11/1389، چهار شنبه، روز رحلت پیامبر(ص) و امام حسن مجتبی(ع)؛ با عنوان انقلاب اسلامی، پیامبر اعظم(ره)، وحدت و احیای ارزش های اسلامی
14/11/1389، پنج شنبه، با عنوان انقلاب اسلامی، ایمان، جهاد، شهادت
15/11/1389، جمعه، روز شهادت امام رضا(ع)؛ با عنوان انقلاب اسلامی، قرآن، عترت، انتظار فرج
16/11/139، شنبه، روز اول ربیع الاول 1432 ه.ق؛ با عنوان انقلاب اسلامی، آزاداندیشی، تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی
17/11/1389، یک شنبه، با عنوان انقلاب اسلامی،...
نظرسنجی
به نظر شما کدامیک از فعالیت های ذیل در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری با موضوع "همت مضاعف، کار مضاعف" کاربردی تر می باشد؟
<>
برگزاری دوره های آموزشی جهت توانمندسازی زنان و تحکیم بنیان خانواده
شناسایی آسیب های اجتماعی زنان، در بعد اجتماعی و خانوادگی و برنامه ریزی جهت رفع آنها
اطلاع رسانی عمومی برنامه های تنظیم شده و فعالیت های انجام شده در حوزه زنان و خانواده
افزایش تعامل با سایر کشورها جهت بهره گیری از تجربیات متقابل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد